طراحی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی

طراحی فنی و داخلی حرفه ای را با تیم طراحان دنومان تجربه کنید

نگاهی سریع به محتوا

طراحی مطب دندانپزشکی

مطب‌های درمانی پزشکان به خودی‌خود محیط‌های پرتنشی هستند و همه مراجعه کنندگان معمولا درگیر با استرس و یا نوعی ناراحتی خاص در این محیط‌ها خواهند بود. مطب‌های دندانپزشکی اما شرایط محیطی نسبتا پراسترس‌تر و کلافه‌کننده‌تری دارند.

مراجعه‌کنندگان به مطب‌های دندانپزشکی معمولا نسبت به دیگر مطب‌های درمانی، زمان بیشتری را در اتاق انتظار و همچنین در طول انجام خدمات درمانی، در مطب می‌گذرانند و خیلی از آنها هم با درد دهان و دندان دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

حتما شما هم در زمان مراجعه بیماران به مطب دندانپزشکی، کلافگی و استرس آنها در مدت انتظار در کلینیک را مشاهده کردید. در این مدت اولین و مهم‌ترین چیزی که باعث ایجاد آرامش در طول زمان انتظار خواهد شد، جذابیت طراحی مطب دندانپزشکی شما است که در نهایت موجب رضایت، آرامش و بازگشت بیماران به کلینیک شما می‏شود.

طراحی داخلی مطب‌ها به طور معمول توسط تیم تخصصی انجام می‌شود که نتیجه جذاب‌تر و اصولی‌تری خواهد داشت. زیرا در مطب دندانپزشکی علاوه بر کانسپت مناسب و طراحی زیبا باید تاسیسات و زیرساخت های لازم برای تجهیزات نیز به دقت مورد بررسی، طراحی و اجرا قرار بگیرد. با این حال آشنایی با استانداردها و اصول اولیه طراحی کلینیک دندانپزشکی، به انتخاب راحت‌تر و موثرتری در طول تصمیم‌گیری درباره طراحی مطب منجر می‌شود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

دیدن کنید: کارشناسی فنی و قیمت‌ گذاری تجهیزات دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی

بخش‌‌های داخلی مطب دندانپزشکی

مطب دندانپزشکی علاوه بر اتاق انتظار و اتاق کار پزشک، دارای بخش‌های مختلفی است که مراجعه‌کنندگان، پرسنل خدماتی، پزشکان و دستیاران پزشک به طور مداوم در این بخش‌ها رفت‌وآمد دارند. معمار یا طراح دکوراسیون داخلی بر اساس اولویت‌ها و استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی، برای ایجاد آرامش و دسترسی راحت به امکانات داخل مطب، باید به طراحی کلینیک یا مطب دندانپزشکی بپردازد.

به طور کلی بخش‌هایی که در طراحی و نقشه تاسیسات کلینیک یا مطب دندانپزشکی و دیزاین مطب دندانپزشکی باید به آنها پرداخته شود به صورت زیر هستند:

  • بخش نگهبانی و اطلاعات
  • پذیرش، نوبت دهی و صندوق
  • اتاق‌ انتظار عمومی و اتاق‌های انتظار هر بخش
  • فضای کار دندانپزشکان عمومی و متخصصان
  • بخش اختصاصی دندانسازی و پروتز
  • اتاق رادیولوژی، پری اپیکال، لترال و پانورکس
  • تاسیسات و پشتیبانی شامل: آبدارخانه، محل نگهداری زباله‌های عفونی و معمولی، رختکن‌ها، اتاق استراحت، انبار، تاسیسات و فضای در نظر گرفته شده برای ساکشن مرکزی وکمپرسورهوا. تی‌شورخانه و خدمات، سرویس‌های بهداشتی و…
  • محل اختصاصی استرلیزاسیون (CSR)
  • محل بازی و سرگرمی(این بخش برای طراحی مطب دندانپزشکی کودکان بسیار حائز اهمیت است)

به جزئیات هرکدام از این بخش‌ها، در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی به میزان کافی باید پرداخته شود. همین جزئیات باعث افزایش راندمان کاری کارکنان و ایجاد رفاه بیشتر برای مراجعه‌کنندگان خواهد شد. در نتیجه کلینیک دندانپزشکی با عملکرد و نتیجه بهتری در زمینه کاری خود روبرو می‌شود.

اصول طراحی مطب دندانپزشکی

به طور کلی تمام کلینیک‌های درمانی بر اساس تخصص پزشکی که در آنجا مشغول به کار می‌شود، طراحی می‌شوند. به همین دلیل شرایط و ضوابط طراحی مطب دندانپزشکی بر اساس استاندارد‌های خاصی است که به طور تخصصی به عهده طراحان دکوراسیون داخلی آشنا به تاسیسات و تجهیزات دندانپزشکی  خواهد بود.

اما یک سری اصول برای طراحی مطب دندانپزشکی وجود دارد که دانستن آنها به انتخاب نوع و مکان مطب که یک مرحله بسیار مهم است و همچنین چیدمان اولیه شما، برای اقدام به داشتن دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری کمک می‌کند. 4 مورد از اصول طراحی کلینیک عبارتند از:

  • مطب‌های دندانپزشکی باید از نور کافی و طبیعی برخوردار باشند، بهتر است محیط شما با پرده‌های تیره و غیر قابل حرکت پوشیده نشوند. اگر دسترسی به نور خورشید محدود یا کم است ، باید با اسفاده از انواع نورهای مصنوعی نور مورد را تامین کرد.
  • تم رنگ در طراحی مطب نقش پر‏رنگی در ایجاد احساس آرامش و یا عدم ایجاد این حس دارد. برای نمونه استفاده از رنگهای هیجان انگیز مثل خانواده رنگ قرمز باعث ایجاد ضطراب و نگرانی در مراجعه کننده می‏شود. (در مطب دندانپزشکی تخصصی کودکان در مواردی میتوان از این خانواده رنگ استفاده کرد)
  • انتخاب و چیدمان مبل و صندلی از دیگر نکات مهم یک کلینیک دندانپزشکی هستند. مکان کافی برای نشستن در یک مطب باعث راحت‌تر سپری شدن زمان انتظار مراجعه‌کنندگان می‌شود. انتخاب یا ساخت مبلمان و صنلی باید متناسب با میزان فضای موجود و کانسپت کلی طراح و اصول ارگونومی باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.
  • جزئیات دکور مطب دندانپزشکی باید مورد توجه قرار بگیرد و در هماهنگی کامل با لوازم کاربردی مثل آبسردکن/تلویزیون و…. باشد، سرویس‌های بهداشتی باید در هر طبقه وجود داشته باشند و از آب سرد و گرم با شیر پدالی یا اتومات برخوردار باشند.

دیدن کنید: تعمیر تجهیزات دندان‌پزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی

استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی

علاوه بر اصول ابتدایی طراحی مطب دندانپزشکی، استاندارد‌هایی برای طراحی و اجرای فنی مطب دندانپزشکی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند. این استاندارد‌ها نیز بر انتخاب مکان مطب دندانپزشکی به میزان زیادی موثر هستند. همچنین بر نوع عملکرد پرسنل در محیط دندانپزشکی هم تاثیر می‌گذارند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • متراژ مطب دندان‌پزشکی با دیگر مطب‌ها متفاوت و در واقع بیشتر از آنها است. برای هر بخش باید حداقل 13 متر مربع فضا در نظر گرفته شود و فضای رفت و آمد در داخل آنها به اندازه کافی باشد.
  • در اتاق استریل باید محلی برای نگهداری تجهیزات استریل و اتوکلاو، التراسونیک،دستگاه پکینگ و همچنین قفسه‌های نگهداری پک های استریل شده وجود داشته باشد. همچنین از سینک شست‌وشو و کابینت برخوردار باشد.
  • برای کف کلینیک و همچنین دیوار‌ها باید از متریال قابل شستشو و حتی المقدور آنتی باکتریال استفاده کرد.
  • سیم‌کشی کلینیک باید طبق استاندارد‌های طراحی تاسیسات مطب دندانپزشکی و نکات ایمنی آن بوده و از داخل کار شده باشد.
  • تمامی اتاق‌ها باید مجهز به سیستم تهویه‌ هوا و ترجیحا پنجره باشند. کلینیک دندانپزشکی به دلیل استفاده از مواد متفاوت شیمیایی نیاز به تهویه مناسب برای از بین بردن بوی مواد دارد.
  • اتاق رختکن نیاز به فضای مجزا از دیگر بخش‌ها و محل‌هایی برای آویزان نمودن مجزا لباس کارکنان دارد. لازم است در اتاق درمان فضایی برای قرارگیری وسایل و لباس‌های مراجعه‌کنندگان در طول درمان در نظر گرفته شود.
طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

در سبک مدرن طراحی مطب دندان‌پزشکی بیشتر به جزئیات و اهمیت فضای انتظار مراجعه‌کنندگان و فضای کار کارکنان پرداخته شده است در این طراحی،کانسپت های ساده و به ‏دور از تزئینات اضافی و زیاد و در عین حال چشم نواز و به‏روز مورد توجه قرار می‏گیرد. در طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن با در نظر گرفتن این موضوع که اتاق انتظار اولین جایی است که به چشم همه افراد حاضر در کلینیک می‌آید و در مرحله بعد اهمیت دکوراسیون اتاق معاینه، به چند نکته، بسیار توجه می‌شود. به عنوان مثال:

  • در سبک مدرن طراحی مطب دندانپزشکی بیشتر از ترکیب رنگ آبی روشن، طوسی و سفید برای اتاق انتظار استفاده می‌شود. در عین حال با طراحی درست میتوان از رنگهای دیگر نیز بنا به سلیقه دندانپزشک استفاده کرد.
  • نورپردازی اتاق معاینه بسیار مهم است. نور این محیط نباید برای پزشک و بیمار آزاردهنده باشد، درواقع نور اتاق معاینه باید نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد. در این موضوع رنگ دیوار‌های اتاق هم بسیار تاثیرگذار هستند.
  • اتاق معاینه فضایی است که پزشک ساعت‌ها در آن با تمرکز زیاد به کار مشغول است. بنابراین جزئیات و ارگونومی وسایل این اتاق بسیار مهم است، همه وسایل مورد نیاز پزشک باید کاملا نزدیک او باشند و اتاق معاینه باید از تعداد کافی کمد و کابینت برخوردار باشد.

دیدن کنید: گارانتی تجهیزات دندان‎‏پزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن

نحوه طراحی مطب دندانپزشکی

علاوه بر مرور استاندارد‌ها و اصول طراحی، در نحوه طراحی کلینیک یا مطب دندانپزشکی، باید به نکات دیگری هم توجه شود. به عنوان مثال مواردی برای رعایت بهتر بهداشت، نکات روانشناسی محیط و همچنین طراحی نقشه تاسیسات مطب دندانپزشکی از این قبیل موارد هستند.

نحوه طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

ایجاد حس آرامش از اصلی‌ترین مواردی است که بر چگونگی نحوه طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی تاثیر می‌گذارد. با افزایش جذابیت محیط از لحاظ بصری و با نحوه طراحی مطب به صورت محیطی مردم دوستانه (People Friendly)، می‌توان این حس آرامش را به مراجعه‌کنندگان القا کند. استفاده از موسیقی کلاسیک و ملایم هم در این موضوع بسیار تاثیرگذار است. که برای این مورد پیشبینی واجرای یک سیستم صوتی همراه با اسپیکر های مناسب ضروری است.

در بخش روانشناسی محیط کلینیک دندانپزشکی، القاء حس تمیزی و پاکیزگی محیط، موجب به ایجاد احساس قابل اعتماد بودن کلینیک در نظر مراجعه‌کنندگان می‌شود. اهمیت استفاده از رنگ‌های روشن در این زمینه غیرقابل اجتناب است. همچنین وجود داشتن و استفاده از تجهیزات کافی برای ضدعفونی کردن و جلوگیری از انتقال عفونت بسیار اهمیت دارد.

پوشش‌های رزین اپوکسی در قسمت‌های کف به دلیل عدم داشتن بند در بالاترین جایگاه حفظ بهداشت قرار دارند. پس از آن انواع مصالحی که قابلیت شست‌وشو داشته و می‌توان از آنها برای کف و دیوار استفاده کرد در روش‌های نگهداری و حفظ بهداشت و همچنین القاء حس پاکیزگی بسیار موثرند.

طراحی تاسیسات و تجهیزات هم در واقع به نحوه طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی  اهمیت دارد. به عنوان مثال طراحی تاسیسات دندانپزشکی در اصل مشخص‌کننده چگونگی دسترسی به تمام تجهیزاتی است که پزشک و کارکنان مطب از آنها استفاده می‌کنند. مثل قفسه‌ها و کمد‌های قرارگیری ابزارهای دندانپزشکی و دستگاه‌های پزشکی مثل دستگاه عکس برداری،یونیت ها،ساکشن مرکزی،کمپرسور هوا و….

در نحوه طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باید چیدمان کمد‌ها و میز کارها به گونه‌ای باشند که علاوه بر دسترسی راحت به آنها، باعث ایجاد فضای کافی برای حرکت و کار کردن پزشک و کارکنان نیز باشند.

در نقشه تاسیسات نیز باید محل درست قرارگیری تجهیزات مورد توجه قرار بگیرد. در بسیاری از مطب ها مشاهده شده که عدم توجه به این مورد باعث بروز مشکلات عدیده از جمله عدم وجود فضای کافی برای انجام سرویس و تعمیر تجهیزات و همچنین عدم راحتی و قدرت عمل دندانپزشک هنگام کار است و در بسیاری موارد موجب عدم کارکرد صحیح تجهیزات میشود.

علاوه بر تمام نکاتی که به آن اشاره شد، در طراحی مطب دندانپزشکی الزاماتی وجود دارد که در واقع جزو اولین مواردی هستند که باید به آنها توجه کرد. از این موارد  می‌توان به دسترسی کارکنان به تنظیمات لازم برای تغییر شرایط محیطی مطب اشاره کرد. به عنوان مثال تنظیمات دما، تنظیمات نور و نوع کار با دستگاه‌ها بهتر است علاوه‏برتنظیم دستی،قابلیت تنظیم اتوماتیک نیز داشته باشند.

از دیگر مواردی که در طراحی میتوان در نظر گرفت، ایجاد فضای سبز یا حیاط خلوت برای کلینیک دندانپزشکی با قابلیت عایق صدا است. که علاوه بر ایجاد فضای استراحت کارکنان، منظره قابل مشاهده در کلینیک را هم زیباتر می‌کند.

همچنین رعایت تمامی نکات ایمنی، مانند طراحی محل قرارگیری سیستم اعلام حریق در کلینیک، انتخاب و نصب تابلوهای راهنما برای جلوگیری از هرگونه خطر و مواردی از این قبیل، جزو مهم‌ترین موارد و ملزومات طراحی کلینیک دندانپزشکی هستند.

قیمت طراحی مطب دندانپزشکی

در ابتدا بهتر است بدانید که مبلغ ثابتی برای انجام انواع طراحی‌ و اجرای دکوراسیون مطب دندانپزشکی وجود ندارد؛ زیرا علاوه بر اینکه تمام طراحی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، در هر کدام از آنها از المان‌های خاصی استفاده می‌شود که بستگی به موارد زیادی دارند و هزینه متفاوتی هم خواهند داشت.

برای مثال متراژ مطب‌های دندانپزشکی با یکدیگر متفاوت هستند. این موضوع بر افزایش مصالح و متریال مصرفی و همینطور طراحی جزئیات بیشتر هم تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این موضوع، قیمت متریالی که در اجرای معماری داخلی و دکوراسیون مطب به کار می‌روند هم با یکدیگر متفاوت است.

بعد از طراحی و انتخاب نوع متریال مصرفی، مسائلی مثل تهیه مواد اولیه اهمیت پیدا می‌کنند که اگر نیاز به تهیه از خارج کشور داشته باشند، قطعا با افزایش قیمت روبرو می‌شوند. نوع طراحی و سبک دکوراسیون هم با توجه به جزئیاتی که در آن‌ها به کار گرفته می‌شود، هزینه متفاوتی خواهد داشت.

قیمت طراحی مطب دندانپزشکی

به عنوان مثال هزینه‌ای که برای طراحی و اجرای دکوراسیون  مطب دندانپزشکی کودکان در نظر گرفته می‌شود، با قیمت طراحی مطب دندانپزشکی معمولی و یا با مطب دندانپزشکی مدرن با امکانات به‌روز متفاوت است.

طراحی و اجرای معماری داخلی و دکوراسین مطب دندان پزشکی را به چه کسی بسپاریم؟

انجام پروژه‌های طراحی داخلی برای مطب‌های دندانپزشکی یک امر مهم تلقی می‌شود؛ زیرا تاثیری که طراحی فنی و دکوراسیون داخلی بر آینده شغلی می‌گذارد و هزینه‌ای که برای آنها می‌شود، غیر قابل اجتناب است. برای دستیابی به نتیجه بهتر با در نظر داشتن هزینه‌ای که می‌کنید، نیاز به یک تیم تخصصی با برخورداری از چندین نمونه طراحی مطب دندانپزشکی تایید شده و موفق، خواهید داشت. چرا که همان‏طور که در توضیحات پیش‏تر به آن اشاره شد کار طراحی و اجرای معماری داخلی و دکوراسیون مطب دندانپزشکی علاوه بر داشتن دانش معماری نیاز به داشتن دانش و شناخت کامل تاسیسات و تجهیزات دندانپزشکی دارد و برای حصول بهترین نتیجه، باید توسط گروه یا شرکتی انجام شود که تیمی کامل و افراد متخصص در هر دو زمینه را در اختیار داشته باشد. طراحان و مجریان گروه دنومان به طور همزمان هم جنبه های طراحی فنی و تاسیسات و هم به جنبه‏های معماری داخلی و دکوراسیون مطب شما توجه می کند تا نهایتا بهترین کارکرد را برای شما، همکاران و بیمارانتان داشته باشد.

شرکت معتبر دنومان که در زمینه ارائه خدمات در زمینه دندانپزشکی فعالیت می‌کند، دارای تیم متخصص و طراحان با تجربه‌ای در زمینه کاری مطب‌های دندانپزشکی است. برند دنومان علاوه بر طراحی فنی و داخلی در زمینه پشتیبانی هم، خدماتی در حوزه دندانپزشکی ارائه می‌کنند که شامل تعمیر و سرویس تجهیزات، برندسازی و تحقیقات، ارائه گارانتی تجهیزات، با بهره‌گیری از کارشناسان فنی است.

از مزایا همکاری با تیم تخصصی دنومان در زمینه طراحی مطب دندانپزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطمینان خاطر از امنیت روند پروژه‏ و طراحی و اجرا با در نظر گرفتن تمامی موارد فنی و تاسیساتی مربوط به مطب دندانپزشکی و دانش معماری
  • کاهش هزینه‌های غیر ضروری و کمک به صرفه‌جویی
  • تبدیل مدت زمان مورد نیاز برای انجام پروژه طراحی، به حداقل زمان

برای کسب اطلاعات جامع‌تر و رفع سوالات احتمالی خود و همچنین درخواست عقد قرارداد می‌توانید به سایت دنومان مراجعه کرده و از تیم تخصصی پشتیبانی نیز مشاوره بگیرید.

نمونه پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی

با جست‌وجو در اینترنت قطعا با انواع طراحی‌های متفاوت مطب روبرو می‌شوید، اما اطمینان به انجام گرفتن پروژه مدنظر شما، همانگونه که انتظار دارید، توسط یک شرکت متفرقه کار راحتی نیست. همچنین که از نتایج ریسک کردن در این زمینه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

با مراجعه به سایت دنومان می‌توانید علاوه بر آگاهی از خدمات این برند در حوزه دندانپزشکی، از چندین نمونه پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی توسط این برند دیدن فرمایید. به عنوان مثال یک پروژه موفق و جذاب این برند، طراحی مطب دکتر شکری و دکتر دهقانپور واقع در میرداماد  است که در سایت دنومان به آن پرداخته شده است.

این شرکت همچنین نمونه‌های حرفه‌ای زیادی در زمینه طراحی دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آنها هم در سایت دنومان دیدن کنید. برای صحبت راجع به طرح دلخواه و نوع دکوراسیون مد نظر خود نیز می‌توانید در همین سایت درخواست خود را ثبت کرده، با انواع قراردادها آشنا شوید و با تیم مشاوره برند دنومان به صورت اختصاصی مشورت کنید.

طراحی مطب دندانپزشکی

از اهمیت فضا و محیط یک کلینیک دندانپزشکی بر روحیه مراجعه‌کنندگان و کارکنان آن نمی‌توان چشم‌پوشی‌کرد. خوشبختانه با آگاهی از استاندارد‌ها و اصول طراحی مطب دندانپزشکی که در این مبحث ارائه شد، دیدگاه کلی از انتظاری که از محیط مطب دارید را به دست ‌می‌آورید.

اصول کلی و اولیه برای طراحی مطب‌های دندانپزشکی یکسان هستند، اما انتظاری که از جزئیات محیط دندانپزشکی دارید، کاملا منطبق با سلیقه شما تغییر می‌کند. دکوراسیون مدرن با دکوراسیون معمولی متفاوت است و برای کلینیک‌های دندانپزشکی کودکان، نوع محیط کاری و انرژی محیط آن هم متفاوت‌ خواهد شد.

شما می‌توانید ایده خود را پیدا کرده و اجرا کنید، یا با مشاوره با تیم تخصصی شرکت معتبر دنومان ایده جدیدی را در طراحی مطب پیاده کنید. پس از صحبت درباره ایده‌ها و نوع طراحی هم از هزینه‌های اجرایی آن آگاه شوید و برای عقد قرارداد با این مرکز اقدام کنید.

دانلود بروشور
دانلود بروشور

خدمات طراحی مطب دنومان

ثبت درخواست تلفنی

02122464734

بستن
بستن
دسته‌بندی‌ها